Kesärieha lähestyy kovaa kyytiä

20.5.2005

Läyliäinen T-paita oli viime vuoden Kesäriehan hittituote, jonka maine on kiirinyt jo kauemmaksikin

Lujan kesän kohokohta on kymmenes Kesärieha, joka järjestetään 11.6. Kesäriehan suolana ovat 10v-synttäreiden kunniaksi paikalliset pääesiintyjät.

Läyliäisten Lujan seuratyön voimannäyte, kylän Kesärieha, järjestetään tänä vuonna pari viikkoa totuttua aikaisemmin eli lauantaina 11.6. Järjestyksessä tapahtuma on jo kymmenes ja sen kunniaksi paikalliset esiintyjät ovat vahvassa roolissa. Päivän toritapahtuma kokoaa myyjiä ympäri Etelä-Suomea ja oheisohjelmissa on mukana myös naapurikuntien yhdistyksiä. Ilta sen sijaan vedetään kokonaan oman kylän voimin, kun estradille astuu ensin nuorison iloksi hip-hop poppoo GloDi ja illan tanssimusiikista vastaa Mikko&Lookers.

Kesäriehan keskuksena on tutusti Seuralan piha-alue. Aluetta laajennetaan sulkemalla maantie 132 toritapahtuman ajaksi. Tien sulkemisen yksityiskohdat eivät ole vielä täysin varmistuneet, mutta lupa sulkuun saataneen, sillä liikenteenohjaukseen panostetaan tänä vuonna erityisesti. Kiertotienä toimii Väänteenmäentie ja sulkuaika on suunnitelmien mukaan klo 7-16.

Talkooväki ja torimyyjät tervetulleita

Vaikka takana on jo yhdeksän vuoden järjestelykokemus ja kaikki Lujan jaostot ovat mukana hoitamassa omat vastuualueensa, niin talkooväki on tervetullutta. Talkoolaiseksi voi ilmoittautua koko tapahtuman vastaavalle Marja Lehtoselle gsm 040 764 7388. - Mitä enemmän porukkaa, sitä lyhyemmät työvuorot. Kesäriehan tuotto käytetään kokonaan seuran toimintaan ja talkoissa mukana olleille järjestetään kiitokseksi virkistyspäivä, luettelee Lehtonen talkoisiin kannustavina faktoina. Talkoolaiset saavat myös "virka-asun" eli Läyliäinen T-paidan. Suuren suosion saaneita paitoja toki myydäänkin tapahtumassa.

Myös päivän toritapahtumaan mahtuu vielä myyjiä mukaan. Toripaikkoja voi tiedustella Minna Järviseltä 050 520 1493. - Tapahtumaan on tulossa uusia kauppiaita. Yksi varmasti kiinnostusta herättävä on lelukauppias, jonka tuotteita lapset pääsevät testaamaan ilmaiseksi, vinkkaa Marja Lehtonen. Toritapahtuma alkaa klo 9 ja päättyy klo 15 aikaan.

Nähtävää ja tehtävää koko päiväksi

Toritapahtuman ohessa Kesärieha tarjoaa monipuolista ohjelmaa. Lapsille on luvassa aktiviteetteja karusellista kasvomaalaukseen. Oheisohjelmien toimintapisteet on entistä helpompi löytää alueelta, sillä ne tullaan merkitsemään näkyvästi ilmapalloin. Esiintymislavalla pyörähtelee klo 10.30 Riihimäen Kansantanssijoiden aikuisryhmä ja sen jälkeeen Tanssikoulu Kuukernupin nuoret tanssijat. Erilaisiin pihapeleihin voi osallistua koko perheen voimin.

Parin viime vuoden tapaan nelijalkaisilla on oma osuutensa riehassa. Koirien match show:n järjestää tänä vuonna Pyreneittenmastiffikerho ry. Match showssa on neljä eri luokkaa eli 5-9 kk pennut, pienet alle 40 cm rodut, isot rodut sekä lapsi- ja koirakilpailu. Ilmoittautuminen ja rokotustodistusten tarkastus alkaa klo 11 ja varsinainen show klo 12. Lisätietoja showsta saa Sirpa Lepistöltä 040 515 8748.

Perinteisiin arpajaisiin on kymppivuotisjuhlan kunniaksi tulossa pääpalkinto, jonka sisältö on vielä salainen, mutta järjestäjät lupaavat sen olevan "jotain kivaa Lopella". Päivän ohjelman juontaa Ville Honkanen ja paikalla on myös Läyliäisten kyläyhdistys esittelemässä toimintaansa. Buffettiteltasta saa maukasta kotiruokaa, olutta ja muita virvokkeita.

Iltaohjelmassa hip-hoppia ja tanssittavaa rautalankaa

Iltaohjelma aloitetaan klo 17 nuorten hulvattomalla hip-hop meiningillä. Bändinä on oman kylän GloDi, jonka kokoonpano on DJ, beatboxaaja ja kaksi räppääjää. Meille varttuneemmille lienee syytä selvittää, että beatboxaus on bassorytmien tekemistä suulla ja mikillä. GloDin biiseihin pääsee tutustumaan myös netissä osoitteessa www.mikseri.net/glodi.

Klo 18 alkaa lipunmyynti (5e) ja samalla 18 vuoden ikäraja astuu voimaan. Illan lämppärinä soittelevat neulapojat ja klo 20 lähtien loppuillan viihdyttää Mikko&Lookers. Ensi EP-levyn juuri purkittanut Lookers täydentää kokoonpanonsa vokalisti Mikko Ketosella ja lupaa illaksi monipuolista menoa tanssimusasta rokettirolliin.

Kesäriehan ajaksi on vetämässä tilaus hyvästä säästä ja kun tämäkin hakemus mennee läpi, niin Marja Lehtosella on tärkeä muistutus illasta: - Iltajuhla-alueelle mahtuu väkeä rajattu määrä ja parhaat paikat tanssilavan ääressä menevät ensin, joten kannattaa tulla ajoissa. -MW