Kesäriehan kiitokset!

13.6.2005

Tanssikoulu Kuukernupin Läyliäisten lapsiryhmien esitykset keräsivät Kesäriehassa sankan katsojajoukon.
Lujan tytöt urakoivat  kasvomaalausteltassa
Lujan tytöt urakoivat kasvomaalausteltassa
Tammisaarelaisen Minna Räsäsen labbis Garo ja siperianhusky Tic olivat voitokkaita match showssa.

Kymmenes Kesärieha onnistui hienosti. Luja kiittää kaikkia mukanaolleita tahoja; tekijöitä, tukijoita ja tapahtumassa vierailleita. Ensi vuoden Kesäriehan päivämäärä ja lisää kuvia tältä vuodelta löytyy Kesäriehan omilta sivuilta.

Kymmenes Kesärieha toi kesätunnelman Läyliäisiin
Myös kesäasukkaat löysivät tapahtuman

Alkukesän vaihtelevat säät ja samalle päivälle sattuneet useat muut tapahtumat pitivät Läyliäisten Lujan väkeä jännityksessä Kesäriehan alla. Kun lauantaipäivä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä ja yhteensattumat näkyivät vain torimyyjien hieman vähäisemmässä määrässä, pääsi järjestäjiltä syvä helpotuksen huokaus.

- Fiilikset ovat iloiset. Päivällä aurinko toi vierailijoita kauempaakin. Juhlateemamme, jossa korostui paikallisuus, oli pohjana onnistuneelle kokonaisuudelle. Talkooväkeä, joka mahdollisti tämän kaiken, oli paljon. Saamme olla ylpeitä johtokunnan ja eri jaostojen jäsenistä sekä lasten aktiivisista vanhemmista, jotka hoitivat omat osuutensa järjestelyissä. Kiitokset myös tukijoille ja vierailijoille - ihan koko kylälle! kiittelee Kesäriehan päävastaava Marja Lehtonen tyytyväisenä.

Hyvä esimerkki siitä asenteesta ja hengestä millä Kesäriehaa tehdään, on Lujan varapuheenjohtaja Saija Grönholm. Saija uurasti perjantaina valmisteluissa ja nauroi muiden huolelle siitä milloin lähtö synnytyslaitokselle tulee. Kesäriehavauvaa ei ihan päivälleen saatu, sillä lauantai ehti vaihtua sunnuntaiksi, kun tyttö syntyi. Koko Lujan väki lähettää lämpimät onnittelut Saijalle, Krisselle ja isoveli Roopelle.

Päivän ohjelma viihdytti kaikenikäisiä

Kello 9-15 pidetyn toritapahtuman lisäksi Kesäriehan päiväohjelmassa esiintyivät Riihimäen Kansantanssijat ja Tanssikoulu Kuukernupin Läyliäisten tanssiryhmien lapset. - Erityisesti lasten esityksistä tuli tuntu, että nyt kesä alkoi, sanoo Lehtonen. Pikku tanssijoiden esityksiä pakkautuikin seuraamaan lavan äärelle oikea yleisömuuri.

Perheen pienempien viihdytyspuolesta vastasivat karuselli, onnenpelit ja Maida-vuonohevonen, joka ratsastutti aamupäivän kuluessa viitisenkymmentä lasta. Lujan kasvomaalauspisteessä sai maalauttaa mieleisensä koristekuvan. Pihapeleissä; tikanheitossa ja possunpäässä, saivat mitellä sekä lapset että varttuneemmat.

Perinteisten arpajaisten pääpalkinto "jotain kivaa Lopella" paljastui koko perheen paketiksi, johon kuului liput Sajaniemen kesäteatteriin ja illallinen Timjamissa. Pääpalkinto jäi - yllätys, yllätys - omaan kylään, kun voittovuorossa oli onnettaren usein suosimasta Paajasten perheestä kuopus Jussi.

Match showssa korkea taso

Myös klo 12 alkanut koirien match-show oli menestys. Pyreittenmastiffit ry:n järjestämä harjoitusnäyttely keräsi eri luokkiin runsaasti osallistujia. Onnellisin koirien omistaja oli Tammisaaresta tullut Minna Räsänen, jonka kaksi koiraa nappasivat molemmat ykkössijat. 3-vuotias labratorinnoutaja Garo valittiin koko shown parhaaksi ja lapsi ja koirakilpailussa 9-vuotiaan Kira Cavénin esittämä 9 kk vanha siperianhusky Tic vei voiton. Sekä tuomaristo että shown järjestäjät kiittelivät osallistujien korkeaa tasoa.

Kyläluuta kävi kylässä

Kesäriehassa esitteli toimintaansa myös Läyliäisten kyläyhdistys, jonka mukana paikallisen kyläilyperinteen elvyttäjänä jo 10 vuotta toiminut Kyläluuta poikkesi juhlistamassa ikätoveriaan ennen kuin lähti kauniisti ehostettuna jatkamaan kierrostaan.

GloDi valloitti myös varttuneet

Ennen aikuisten iltajuhlien starttia tarjottiin kylän nuorille oma tunti, jolloin estradin valtasi hip hop -bändi Glo(-baali)Di(-alogi). Jo bändin nimi kertoo, että kavereiden biiseissä on sanomaa. Bändiin kuuluvat biitit soittava DJ T-SeR eli Teemu Majasalmi, räppääjät Zugola = Tony Pietilä ja MC2 = IiroLindfors. Beatboxaaja Reikäpää on Tomi Kankaanpää ja koko poppoo oman kylän poikia.

Rennosti esiintynyt GloDi valloitti myös varttuneet kuulijat. Pojat olivat kutsuneet vieraakseen myös vihtiläisen räppäri iKi-W:n, jonka kanssa yhteiskeikkaa on heitetty aiemminkin. Pisteenä iin päällä nähtiin biiseihin sovitettuja breikkausesityksiä, joissa Tony Pietilän pikkuveli Kasperi, pian 6v, osoitti olevansa todellinen taitaja.

Illan sade ei tahtia haitannut

Illan pääesiintyjä Mikko&Lookers oli suunnitellut kokoonpanoonsa myös vierailevaa tähteä. Vierailu toteutui onnistuneesti, muttei aivan bändin suunnittelemalla tavalla. SA-int ei näet päästänyt vetoomuksista huolimatta rumpali Marko Laukkasta lomille, joten paikkaajiksi hankittiin Vihtijärveltä Roope Salmela ja Jonni Vihtkari.

Todellinen monitoimimies Roope hoiteli alkuillasta rummut ja kun Jonni hyppäsi patteriston ääreen vaihtoi Roope kitaraan, lauluun ja kosketinsoittimiin. Näillä avuilla koko illan keikka sujui hienosti ja väki bailasi illemmalla alkaneesta sateesta huolimatta tanssilattialla loppuun asti.

Sateen ainoa haitta tuntuikin olevan se, että ensimmäistä kertaa riehan historiassa järjestäjät joutuivat laittamaan täynnä-lapun luukulle, koska terassipaikkojen kastuttua yleisömäärä anniskeluteltoissa tiivistyi. Pienessä tungoksessa sopu antoi sijaa ja tunnelma pysyi korkealla valomerkkiin asti.

- Iltajuhlassa kesäloppilaisia on ollut vuosi vuodelta enemmän ja on todella mukavaa, kun kesävieraatkin kertovat olevansa tyytyväisiä, että tällainen tapahtuma järjestetään. Kannustavaa palautetta saimme paljon ja odottelemme sitä nettisivujemme layliaistenluja.sporttisaitti.com -palauteosion kautta lisää. Olkoon palaute ruusuja tai risuja, niin kaiken haluamme kuulla ja kehittää tapahtumaa edelleen, tähdentää Marja Lehtonen. -MW

Tsekkaa Kesäriehan omat sivut tästä!